Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

adm        

Svobodný svět, článek

Štítky článku:
Čtení tohoto článku zabere přibližně 4 min.

Padjektiva

Dnes si uvedeme další nové slovíčko, padjektivum. Milé děti. Padjektivum je takové přídavné jméno, které buďto neznamená nic, nebo znamená něco jiného, než si řečník myslí, popřípadě existující adjektivum vědomě či nevědomě používá v nesmyslném, ba leckdy přihlouplém, mile hloupoučkém nebo dočista blbém kontextu.

Padjektiva mohou být marketingové neologismy, nedobře použité latinismy v běžné řeči, nebo dokonce kombinace více slov, kde je padjektivní až jejich souhrnný význam, či častěji nevýznam.

Nejsem sice obsedantní klimakterická češtinářka, ale tohle mě fakt sere. Následující výčet není v žádném případě vyčerpávající, a milerád obdržím a následně zveřejním další příklady — jazýčkozpytné koutky budou ostatně vůbec na pokračování.

Začněme základní klasifikací padjektiv. V zásadě se dělí na dvě podskupiny — padjektiva přirozená či emergentní, vzniklá prostým nedopochopením jazyka, a padjektiva umělá či marketérská, cíleně vytvořená marketingovými mrdkami v rolácích a hranatých brýlích s masivní obroučkou. Obě kategorie se pochopitelně prolínají, neboť marketérské mrdky zřídkakdy vládnou jazykem do té míry, aby si mohly dovolit jej adminovat, aniž by výsledky byly auriclotrahické (čili tahající za uši).

Několik příkladů:

Nejoptimálnější. Optimální už znamená nejlepší (nejlepší možný), oproti ideální (nejlepší myslitelný, hypotetický, vzorový). Přidání dalšího „nej“ před slovo, které jej již ve svém významu implicitně obsahuje, jest jazykově redundantní.

Designový je přídavné jméno, které je v kontextu nabídky hmatatelných statků zcela bezobsažné — designové je všechno, co někdo nadesignoval, čili navrhl. Designové jsou tedy všechny produkty cílené lidské činnosti. V obvyklém významu designový znamená „Na to, že to je ze stejný překližky, jako v IKEA, po čertech drahý“.

Prémiový. Další z přídavných jmen znamenajících toliko vyšší cenu. Prémiová značka.

Trendový. Slovo, mající nahradit přeužívané a tedy perzůásívně neúčinné a zastarávající adjektivum „moderní“. Trendová sedačka (WTF?). Vyjadřuje a vystihuje trend bastardizace jazyka přeplacenými homohujery z reklamních agentur.

Zvláštní případ tvoří takzvané paradoxní adjektivum. Používá se jej všude tam, kde výrobce potřebuje zamaskovat defektivní, nejčastěji náhražkovitý či kostkatovací (cost cutting) charakter určitého rysu nabízeného zboží, ba jej dokonce vydávat za přednost a nemuset tak náhražkovitost promítnout do ceny.

Tak formulací „Pravá dýha“ (neboli pravá imitace masivu), mající nahrazení masivu volepenou dřevotřískou vydat za přednost, IKEA poskytla základ, abych si vůbec téhle figury začal všímat. Pravá dýha rovná se párky z pravé sóji, rum z pravého metanolu a polévka z pravého pytlíku. Vedle nábytkářů jsou dalšími lídry v oboru oxymóronů výrobci automobilů — zde se můžeme často setkat s pravou kůží alcantara, neboli pravou koženkou, neboli nepravou kůží. Vedle ní pak oko zákazníka v prémiovém segmentu jistě potěší i vybavení interiéru z ušlechtilého plastu.

Záměrem je vyvolat zkrat logických obvodů v mozku řepáka, který není schopen protiřečící si informaci o modré červenosti vyhodnotit jako prostý oxymóron, a místo toho má přistoupit na frame, že náhražka je něco lepšího, ba že věci jsou svými vlastními opaky. Uvedená řečnická figura byla solidně uvedena do obecného povědomí Georgem Orwellem, pročež je s podivem, že si na ní obecné povědomí ještě nevytvořilo protilátky — historická zkušenost ze zmrdobijství je však taková, že vytvoření protilátek je následováno toliko mutací patogenu, pročež zde jakož jednomužný imunitní systém příčetnosti všeho lidství na tuto zmrdovinu dštím mocné ideové leukocyty.

Freedom is slavery.

War is peace.

Ignorance is strength.

Naštěstí je lidský mozek schopen na paradoxní sdělení informovat podstatně lépe, než umělé inteligence, které byly právě předloženou logickou kontradikcí donuceny přetížit se a obrátit v hromádku čmoudícího elektronického odpadu v celé řadě klasických sci-fi. Lidský mozek reaguje na paradoxní informaci v závislosti na složitosti buďto nadšeným zakoupením pohovky Ünkomförtabbla z pravé dřevotřísky a taktéž pravé syntetické kůže, nepovšimnutím si použitého klamu, ignorováním daného sdělení, nebo sepsáním přísné jazýčkozpytné analýzy na blogátku.

Pro velký ohlas (= mně se to líbilo) následují slova, která znamenají něco jiného než si novináři a marketérské mrdky myslí, že znamenají, nebo rovnou neznamenají nic — volume twó:

Potencionální. Slovíčko z ranku silně auriklotrahických. Podle Ústavu je i tato varianta správně, ale méně. Zní to otřesně a navíc to nedává etymologický smysl. Od jakého substantiva by se takové adjektivum odvozovalo? „Ta věc má velký potencionál!“ Nebo „potención“? Bohužel i to je nepozorný Žák schopen vyslovit, aneb pan ministr neumí česky. Tohle je jedno ze slov, kterým se propíchne masturbátor, který cizího termita použije jednou dvakrát ročně, když chce znít erudovaněji než ostatní zedníci.

Kontroverzní. Znamená původně „rozporný“. U něčeho existují kontradiktorní verze, neboli na věc je pohlíženo z rozdílných stran a není shoda. Vlastně se jedná svým způsobem o antonymum od „bezesporný“, „jednoznačný“, „konsenzuální“.

„Kontroverzní“ se však stalo mediálním eufemismem pro „debilní“ („Kontroverzní podnikatel Radovan Krejčíř“, který není ani kontroverzní, ani podnikatel, ale prostě zmrd).

Oká, eufemizace je občas potřeba, aby se imrvére nesoudili lidi označení veřejně na plnou hubu za kokoty a zmrdečky. Bohužel tím trpí vše skutečně kontroverzní, pročež je radno eufemizovat jinak. Pravý smysl slova „kontroverzní“ potřebujeme na popis věcí právě — wait for it — skutečně kontroverzních.

Kontroverzní totiž neznamená špatný nebo zavrženíhodný (což nyní znamená), kontroverzní znamená, že je potřeba o věci mluvit. Média pak nemají slovo, kterým by mohla označit skutečně kontroverzní věc, aniž by zároveň národu nenaznačila, že je to nějaká píčovina a/nebo sviňárna. Od kontroverzních věcí dává slušnej člověk ruce pryč.

Bohužel bývá sviňárná nebo píčovina naopak vše nekontroverzní, jednoznačně, černobílé, protože fskutečnosťy nic jednoznačné, černobílé a nekontroverzní není, a co tak vypadá, je vylíčeno „manipulinativně“.

Exkluzivní znamená „výlučný“, což obnáší omezené zásoby a selektivitu. Opakem je „inkluzivní“, neboli zahrnující. Použití tohoto slova jako superlativa, synonymního s luxusem, je exluzivní fail. Pokud je cokoliv cpáno spotřebiteli pod tlakem, z definice to není exkluzivní, tedy výlučné, neboť toho má zjevně kdosi přebytek, který se aktivně snaží skrze co největší inkluzi ze všech sil udat.

Pokud je to marketováno, nemůže to být exkluzivní. Reklama na exkluzivní věc je inherentní oxymóron.

Exkluzivní je členství v řádu podvazkového pásu, neboť je z členství většina uchazečů předem vyloučena, nikoliv aušusová sedačka, které jsou plné sklady, kolekce šperků, kterou mají všude, nebo čokoláda vyráběná po tisících tun, bez ohledu na cenu. Pokud je pouze cena oním výlučným faktorem, koupil by to jen blbec, protože je to zjevně a ex definitio samoúčelné a tautologické — je to drahý, protože je to drahý.

Píše dvoudílně Zbyhněv zde a zde.

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 253 × | Prestiž Q1: 6,53
7 plus Známkuj článek minus 0
Interní diskuse

Padjektiva

(Článek už je starý. Interní diskuse k němu byly uzavřeny.)

Žádné komentáře

Facebook diskuse
top