Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

adm        

Svobodný svět, článek

Štítky článku:
Čtení tohoto článku zabere přibližně 2 min.

Regulace reklamy v Berouně

V Berouně skončí veřejná reklama. Od dubna 2018 bude každý podnikatel, který na sebe bude chtít upozornit pomocí venkovní reklamy, odkázán na milost rozhodnutí úředníků — tedy lidí, kteří nic neprodukují a nikomu nejsou užiteční.

Život ve městě tvoří lidé. Lidé obchodují — směna hodnot je jedním z nejzákladnějších atributů racionální společnosti. Jestliže tedy život ve městě tvoří lidé, potom omezování obchodu znamená život svazovat, potlačovat. Každá reklama znamená, že kdosi někde vyprodukoval nějaké hodnoty a nabízí je těm, kteří by o ně mohli mít zájem, to celé za účelem oboustranné spokojenosti a oboustranného zvýšení užitku.

Odpor vůči reklamě je v zásadě odporem vůči produkci hodnot, a protože produkce je důsledkem racionality, je násilný postup vůči svobodné reklamě snahou udupat racionalitu v jejím nejzákladnějším principu. A je už naprosto podružné, že reklama může být různá — vkusná i odpuzující, vlezlá i citlivá, manipulující i férová, úsměvná i nudná.

Město Beroun ve svém Radničním listu prohlašuje, že „přiměřená reklama […] k veřejnému prostoru patří; co je ale podstatné, to je právě přiměřenost a danému prostředí odpovídající počet reklamních sdělení a jejich profesionální a kultivované zpracování, včetně vhodné barevnosti…“ Toto prohlášení nelze chápat jinak než jako projev bohorovné nadřazenosti úředníka, jenž se domnívá, že z pozice síly může hrát roli diktátora vkusu a na základě naprosto arbitrárních kritérií jej vnucovat všem ostatním.

Vliv těchto mocichtivých nepřátel svobody a jakékoliv individuální invence na sobě pociťujeme stále častěji, nejenom v reklamě, nejenom v obchodě, ale doslova na každém kroku. Snaha šlapat po podnikatelích, kteří chtějí upozorňovat na své služby prostřednictvím venkovní reklamy, je jen dalším střípkem do mozaiky cíleného ničení malého a středního podnikání v této zemi.

Doba, kdy se lidé s venkovní reklamou v tzv. veřejném prostoru v podstatě nesetkávali, protože ve skutečnosti neexistovalo nic jako obchod, je od nás vzdálená dlouhých 28 let. Zdá se, že lidé zapomínají. Některým se po této době bez skutečného obchodu a reklamy dokonce stýská. Někteří svoji politickou dráhu začali právě tehdy — v šedi skomírající normalizace. A někteří z těchto nepřátel svobodného trhu jsou bohužel usazeni i v nejvyšších pozicích radnic českých měst — jako je tomu například v Berouně.

Píše pan Luboš Zálom na blog.idnes.cz

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 118 × | Prestiž Q1: 6,80
10 plus Známkuj článek minus 0
Interní diskuse

Regulace reklamy v Berouně

Žádné komentáře

Facebook diskuse