Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

adm        

Svobodný svět, článek

Štítky článku:
Čtení tohoto článku zabere přibližně 3 min.

Jak (ne)funguje socialisticko-liberální EU

Některé věci je lepší říkat podobenstvím.  Tak zde jedno velice pěkné podobenství o Evropské unii:

Na pochopitelném gastronomickém příkladu

Představte si, že máte úspěšnou restauraci, s výborným personálem, tolerantními sousedy a spořádanou klientelou.

Vaříte kvalitní česká jídla za rozumné ceny.

Hosté jsou spokojeni, podnik prosperuje, můžete si dovolit dobře platit kvalitní personál.

Jakýmsi záhadným nařízením vznikne ve vašem městě hlasování, že Vaše restaurace má být zařazena do „Sdružení restaurací“, protože občané si to tak přejí.

Občanům totiž připadá praktické, že už nebudou muset chodit tak daleko, ale uspokojí je i bližší podnik, do kterého zatím nikdy ani nevešli.

Stane se. Občané si zvolili „Sdružení restaurací“.

Jste tedy ve sdružení s pivnicí, sushi barem, pizzerií, čajovnou, hudebním klubem, vietnamským bistrem, španělským Tapas barem, US fast foodem, moravskou vinárnou, steak housem, atd.

Organizátor hlasování a předseda Sdružení (který se do funkce delegoval sám) Vám začne stanovovat nová — společná pravidla.

Chce, abyste teď všichni nakupovali suroviny od jeho dodavatelů, s jeho provizí …a to i ty suroviny, ze kterých sami nevaříte. Třeba čerstvého tuňáka.

Ne, odpovíte, to mi k ničemu není!

Strhne se diskuse o tom, jak můžete být tak necitliví vůči provozovateli sushi baru, kterému se díky Vám zvýší cena tuňáka, protože sám nesplní nařízené množství odběru.

(Cena tuňáka je totiž ve sdružení dražší, protože provoz kanceláře Sdružení přece také něco stojí, tedy veškeré zboží je zatíženo příslušnou přirážkou.)

OK, ustoupíte a do jídelního lístku si dáte steak z tuňáka. Kuchař se zlobí, musí se koupit nová lednice na skladování ryb, předělá se jídelní lístek, zaškolí se personál …a pokračujete ve své činnosti.

Za měsíc se opakuje situace kvůli avokádu pro Tapas bar.

Za další měsíc řešíte hovězí na Burgery pro US fast food, atd, atd.

Do restaurace vám začínají chodit nějací úplně noví lidé, kterým se ale nelíbí interiér, protože není podle Feng-šuej, jako v sushi baru, …dalším se nelíbí, že u vás nehraje hudba jako v jejich rockovém klubu …a i ty tapas máte horší, než jsou zvyklí ze své španělské restaurace, která je o deset kroků dál.

Už si ani nevzpomínáte, kdy si naposledy někdo objednal svíčkovou, kterou jste měli nejlepší ve městě.

Jídelní lístek máte tlustý jako telefonní seznam, sklady plné nepotřebných surovin, které kvůli expiraci vyhazujete, personál kolabuje pod novými a novými nároky klientů, kteří už nechodí do své vzdálené pivnice, protože tam dlouho trvá natočení piva, neboť výčepní musí vyrábět pro jiné hosty čerstvé sushi, …a proto chtějí služby pivnice po Vás.

Podnik se rozpadá, zavíráte, personál odchází a Vy přemýšlíte nad malou pekárnou a kavárnou, ve které si budete jen pro „své“ zákazníky vyrábět to, co skutečně chcete vyrábět a co oni ocení.

Organizátor spolku „Sdružení restaurací“ zuří a označuje Vás za slabocha, který celou situaci nezvládl. Samozřejmě ostatním členům zpřísňuje pravidla a zvyšuje povinné odběry surovin, aby splnil svůj očekávaný provizní plán.

Ve sdružení už není žádná typicky původní restaurace.

Všechny vypadají skoro stejně, jsou průměrné a vzájemně si podobné, hosté jsou naštvaní, že nemají kam chodit a do restaurací jich chodí méně a méně.

„Potřebujeme odněkud přivézt nové hosty“(!!!), huláká předseda Sdružení, „…jinak nám klesne konzumace a nesplníme plán našich provizí“!

Majitelé provozoven zvažují odchod ze sdružení, protože jediné, co dělají, je nákup nepotřebných surovin, ze kterých nemají komu vařit.

Nikdo už není hrdý na svůj podnik, nikdo už není expert na svou kuchyni.

Vedení spolku „Sdružení restaurací“ zvažuje, že se spojí se „Sdružením výrobců motorových olejů“ a společně vytvoří silnější pravidla trhu.

Vždyť každý ze Sdružení restaurací určitě do svých aut nějaký olej potřebuje, …ale bude se muset zvýšit cena, protože oba spolky chtějí svou provizi!

Teď ale bude nutné zdvojnásobit i počet návštěvníků restaurací!!! Musíme nějaké sehnat, a to i za cenu, že jim ty peníze na konzumaci v restauracích dáme!

Vždyť dělená provize z motorových olejů je velkým lákadlem.

Petr Viktorýn FCB

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 222 × | Prestiž Q1: 9,99

+17 plus Známkuj článek minus –0

Interní diskuse

Jak (ne)funguje socialisticko-liberální EU

Žádné komentáře

Facebook diskuse
top