Štítky článku: •  

Snížení platů u Českých drah

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová bojuje proti snížení platů některých zaměstnanců Českých drah, jejichž plat je podle důvodové zprávy kolem 60 000 Kč měsíčně.

Na České dráhy přišla krize a zřejmě i kvůli coronaviru. V jarních měsících roku 2020 klesla doprava osob údajně až o 90 % a výpadek příjmů tak dosáhl několika miliard korun. Že se musí na dráze šetřit je tak zřejmé. Jana Maláčová v Událostech 18. 1. 2021 prohlásila, že se to musí prošetřit, že jí zajímá stanovisko odborové organizace a podle dalších zdrojů z ČSSD tak vedení Českých drah využívá prosazený zákon o zrušení superhrubé mzdy ke snížení platů zaměstnanců.

Zůstaňme proto u již zmiňovaného platu 60 000 Kč hrubého měsíčně. Rozdíly v čisté mzdě mezi roky 2020/21 po zrušení superhrubé mzdy jsou podle zdroje tyto:

Konec superhrubé mzdy — Jak se vám zvýší čistá mzda

Hrubá mzda 60 000 Kč
 20202021
Daňový základ 80 300 Kč 60 000 Kč
Čistá mzda 43 425 Kč 46 720 Kč

Při stejném platu by zaměstnanci stoupla mzda asi o 3300 Kč měsíčně. Kdyby zaměstnavatel, tj. ČD, chtěl zachovat čistý příjem zaměstnance na stejné úrovni jako v roce 2020, mohl by mu mzdu snížit asi na 56 000 Kč, tj. o čtyři tisíce. V případě 1500 zaměstnanců, o které podle vyjádření ministra průmyslu a dopravy jde, by se jednalo o měsíční úsporu šest milionů, za rok 72 milionů korun. Plán úspor se nezmiňuje o top-managmentu ČD, i tam by bylo zřejmě možné nějaký ten milionek uspořit. O něco méně by ČD zaplatily i za zdravotní a sociální odvody.

Nicméně, ztráty drah jdou do miliard a chtělo by to úspory přeci jenom vyšší. Přímo se nabízí redukce slev, zejména pro nevýdělečné osoby, tj. důchodce. Těm stát na konci roku vyplatil jednorázově 5000 Kč a důchody rostou i v novém roce 2021. Jak uvádí iRozhlas.cz, kompenzace ve výši 75 % z ceny jízdného, které stát hradí dopravcům, mohou dosáhnout až 6 miliard korun ročně.

Ztráty Českých drah z letošních tržeb (2020) mohou dosáhnout až pěti miliard korun. Hlavní část škod tvoří výpadky příjmů z jízdného. Řekl to mluvčí společnosti Radek Joklík. Odhad ztrát prohloubila podzimní vlna pandemie. Dráhy během ní, stejně jako ostatní dopravci, zrušily desítky spojů, obsazenost fungujících vlaků je navíc nízká. Stamilionové až miliardové škody mají i ostatní dopravci.

Dopravci tak trpí nedostatkem zákazníků, stát tak sice nevyplatil tolik na kompenzacích slev jízdného, jak předpokládal, přesto je situace ČD skutečně nedobrá. Pokud by stát jako vlastník ČD chtěl skutečně razantně zasáhnout v případě nákladů (a kompenzace od státu jsou jen státní výdaje z rozpočtu státu na pokrytí nákladů ČD), měl by sáhnout i do slev pro důchodce. [1] Připadá mi, že sleva pro důchodce někde kolem 25 % by byla v současné době akceptovatelná a snížila by náklady státu na kompenzace dopravním podnikům o možná až dvě miliardy korun ročně. Úspory v desítkách milionů korun za rok jsou sice hezká věc, k řešení tíživé situace ČD však příliš nepomohou.

Jsem tedy jednoznačně proto, aby byl kromě redukce počtu zaměstnanců ČD použit i nástroj snížení platu (i s využitím efektu zrušení superhrubé mzdy). Vždyť zrušení superhrubé mzdy mohou využít i soukromé firmy, když budou velmi zdrženlivé ve zvyšování odměn pro své zaměstnance a využijí efektu zrušení superhrubé mzdy. Mohou tak uspořit své náklady na zaměstnance, a přitom nesnížit životní úroveň svých zaměstnanců. Nicméně, je dle mého soudu čas na úpravu slevy pro důchodce a snížit slevu z dnešních 75 % ceny jízdného na 25 %. Vládě se do tohoto kroku určitě chtít před volbami nebude. Čas na tuto změnu však v souvislosti s covidem jistě nastal.

Píše pan Jan Bartoň na janbarton.blog.idnes.cz


[1] Pozn. red.: Zdá se mi zcela zvrácené, že stát provádí sociální politiku prostřednictvím státem vlastněného podniku. Vzhledem k existenci soukromých subjektů v segmentu jde o naprosto nesystémový zásah státu do tržního prostředí, kde nemá co dělat. Ovšem, čemu se divit. Komunisté dělali 40 let totéž.

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 156 × | Prestiž Q1: 5,59

+6 plus Známkuj článek minus –0

Interní diskuse

Komentáře

Článek má 2 komentářů.

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, spamovat, nebo tapetovat diskuse zcela mimo téma článku, nebo ji zanášet reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). Na oplátku slibuji, že i kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat. PeTaX

Napsat nový komentář
Vojtěch

Po rozpadu ČSSR se z ČSD staly České dráhy s divizí ČD Cargo; samostatně (zvlášť) je vyčleněna Správa železniční dopravní cesty.
Jinak je tomu v Německu. Deutsche Bahn (DB) zahrnuje jak dopravu osob (vlaky i autobusy), tak dopravu nákladu a ještě dopravní cesty včetně servisu a inženýrské služby.
DB je akciová společnost plně ovládaná Spolkovou republikou Německo.

0 | 0
Vojtěch

Společnost Arriva, která patří k dcerám
DB, je v ČR se svými autobusy a vlaky místní konkurencí Českých drah a desítek roztříštěných dopravců na autobusových spojích.

0 | 0

Napsat nový komentář

Zbývá 2048 znaků.

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top