Štítky článku: •  

Lodě prince Philipa (2/2)

Minulý týden přinesl po celém světě tisíce článků o zesnulém princi Philipovi, manželovi anglické královny Alžběty II., a další tisíce budou nepochybně následovat po dnešním pohřbu.

V roce 1944, kdy těžké německé lodě buď ležely na dně, nebo byly zablokovány v základnách, byl poručík Mountbatten převelen k nově zřízené britské Tichomořské flotě, která se zapojila do bojů s Japonci. Flota čítala čtyři bitevní lodě, šest útočných a patnáct eskortních letadlových lodí a množství torpédoborců a menších plavidel. Philip se stal prvním důstojníkem na torpédoborci HMS Whelp nové třídy „W“. Loď vstoupila do služby v dubnu 1944, měla výtlak 1 700 tun při délce 110 m, výkon strojů 40 000 HP jí uděloval maximální rychlost 36 uzlů a výzbroj sestávala ze čtyř 120mm děl, dvou čtyřhlavňových torpédometů ráže 533 mm, čtyř vrhačů a dvou záďových skluzů pro hlubinné nálože, jichž nesla 70 kusů.

HMS Whelp patřila do svazu dvou bitevní lodí a šesti torpédoborců, s nímž připlul do Tokijské zátoky britský velící admirál Bruce Fraser, aby byl 2. září 1945 přítomen aktu japonské kapitulace. Poručík Mountbatten pak ceremoniál pozoroval dalekohledem z paluby své lodi, zakotvené 200 m od americké bitevní lodi USS Missouri, a „všechno sledoval“, jak řekl v interview roku 1995.

Poslední válečnou akcí HMS Whelp byl transport osvobozených válečných zajatců. „Jednalo se o námořníky, jako jsme byli my,“ uvedl v interview princ Philip, „takže to bylo velmi emotivní, brečeli jak oni, tak my.“

WAG8ac5a9_PF06.jpg
Šalupa HMS Magpie ve Velkém přístavu, Malta

Po válce pracoval poručík Mountbatten jako instruktor ve výcvikovém středisku Royal Navy HMS Royal Arthur ve Wiltshire. Po svatbě s princeznou Alžbětou v roce 1947 vykonával kancelářskou práci v admiralitě a poté ve škole námořního štábu v Greenwichi.

WAG8ac5aa_PF07.jpg
Coweslip, plachetnice třídy „Flying Fifteen“, nyní na muzeální lodi HMY Britannia

Vrátit na moře se mu podařilo v roce 1949, kdy se stal prvním důstojníkem na torpédoborci HMS Chequers přiděleném ke Středomořské flotě se základnou na Maltě. Loď příslušela k moderní třídě „C“ a do služby vstoupila v roce 1945. Měla výtlak 1710 tun při délce 110 m, dvě parní turbíny o výkonu 40 000 HP jí udělovaly maximální rychlost 36 uzlů a výzbroj sestávala ze čtyř 114mm děl, čtyř torpédometů ráže 533 mm a dvou protiponorkových minometů Squid. Samostatného velení se dočkal v roce 1950, když se v hodnosti komandér-poručíka stal kapitánem HMS Magpie, protiponorkové šalupy modifikované třídy „Black Swan“. Tyto lodě měly výtlak 1 350 tun při délce 91 m a pohon turbínami s převodovkami o výkonu 4 300 HP, který stačil na rychlost 20 uzlů. (Ze srovnání výkonů s torpédoborcem vyplývá, že když chcete zdvojnásobit rychlost válečné lodě, musíte výkon zdesateronásobit.) Výzbroj sestávala ze šesti univerzálních děl ráže 102 mm ve třech dvouhlavňových věžích, dvou čtyřčat Bofors ráže 40 mm, šesti dvouhlavňových 20mm oerlikonů, hlubinných náloží a dvou trnových protiponorkových minometů Hedgehog.

Podle vyjádření jak královny Alžběty II., tak prince Philipa to byly nejšťastnější roky jejich společného života.

WAG8ac5ac_PF09.jpg
WAG8ac5ab_PF08.jpg

Nenadálý skon krále Jiřího VI. a nastup princezny Alžběty na trůn v roce 1953 toto štěstí ukončil a přerval nadějnou kariéru námořního důstojníka. Z komandér-poručíka Philipa Mountbattena se rázem stal princ Philip a vévoda z Edinburghu. Byl mu též udělen titul pětihvězdičkového admirála, ten byl však spíše čestný. Lodě ale nepřestal milovat, i když místo pancéřových kolosů nebo rychlých torpédoborců to nyní byly malé plachetnice. V listopadu 1947 dostali s Alžbětou jako svatební dar plachetnici národní třídy „Flying Fifteen“ o délce 20 stop, kterou nazvali Coweslip, a ještě plachetnici olympijské třídy „Dragon“, jež dostala název Bluebottle. Plachetnice darovali novomanželům jachtaři Island Sailing Clubu na ostrově Wight, jehož hlavní město Cowes je každoročním pořadatelem největší britské jachtařské události s názvem „Cowes Week“. Během tohoto týdne se na částečně krytých vodách mezi Wightem a přístavem Portsmouth, zvaných Solent, koná řada regat pro všechny možné typy plachetnic, a princ Philip se stal jejich každoročním účastníkem.

WAG8ac5af_PF12.jpg
Královská jachta HMY Britannia

Při předávání Coweslipu se seznámil s konstruktérem tohoto typu lodě Uffou Foxem. Nejedná se o jméno filmové společnosti, tak se tento vynikající jachetní konstruktér, průkopník plachetnic, schopných klouzat po hladině jako rychlé motorové čluny, opravdu jmenoval. Navrhl několik skluzových tříd plachetnic, jež všechny začínaly slovem „Flying“, a oba muži se spřátelili do té míry, že vytvořili závodní posádku nejen na „Létající patnáctce“ Coweslip, na níž v roce 1951 v regatě Cowes Week poprvé zvítězili, ale i na Bluebottle. Uffa Fox pak učil plachtit i Philipovy děti. Ještě v roce 1968 spolu startovali na Coweslipu, kdy bylo Uffovi 70 let. Později princ Philip závodil na několika námořních plachetnicích nesoucích název Yeoman, kde býval v posádce i řecký král Konstantin II. Ještě v roce 1996 startoval 75letý princ na novém Yeomanu, ale i poté se zúčastňoval „Cowes Weeku“ jako předseda organizačního štábu a čestný host. V roce 2015 pozval u příležitosti 200. výročí založení nejstaršího britského jachtklubu Royal Yacht Squadron na „Cowes Week“ korunované hlavy Evropy, norského krále Haralda, bývalého španělského krále Juana Carlose, řeckého krále Konstantina II., prince Alberta Monackého a dánského prince Hendrika. Z rodiny byla přítomna princezna Anne.

WAG8ac5af_PF14.jpg
Interiér HMY Britannia
WAG8ac5af_PF13.jpg
Interiér HMY Britannia

V letech 2016 a 2017 sledoval přípravy britského týmu Bena Ainslieho na účast v Americkém poháru a v době své smrti byl princ Philip admirálem klubu Royal Yacht Squadron.

Bohužel, žádné z jeho dětí se nepotatilo, Nejblíže k tomu, aby se stali jachtaři jako jejich otec, měli princ Charles a princezna Anne, ale oba nakonec vyměnili plachetní otěže za otěže koňské.

Do života prince Philipa, a vlastně obou královských manželů, vstoupila ještě jiná loď. K nepsaným výsadám panovnických rodů patřilo vlastnit k reprezentaci královskou jachtu. Kupříkladu královna Viktorie měla od roku 1901 parní jachtu Victoria and Albert a ruský car Mikuláš II. od roku 1896 parní jachtu Standart, vrchol lodního luxusu. V roce 1952, ještě před nástupem princezny Alžběty na trůn, padlo za druhého premiérování Winstona Churchilla rozhodnutí postavit novou královskou jachtu pro reprezentaci monarchie a upevňování vazeb uvnitř Commonwealthu. Labouristé v parlamentu návrh napadli jako plýtvání penězi a vláda, aby učinila debatám přítrž, rozhodla, že loď bude postavena tak, aby v případě války nebo živelné pohromy mohla sloužit jako nemocniční. HMY Britannia, osmdesátá třetí královská jachta od restaurace Stuartů v roce 1660 a druhá toho jména (první byl závodní kutr prince Waleského z roku 1893), vstoupila do služby roku 1954 a byla vyřazena po 43 letech. Jednalo se o poměrně velkou parní turbínovou loď o prostornosti 5 769 BRT a délce 126 m. Alžběta II. a princ Philip na ní strávili mnohé krásné chvíle a vykonali 696 zahraničních návštěv a 272 plaveb v domácích vodách. V její honosné jídelně hostili největší celebrity druhé poloviny 20. století a pro každého politika bylo obrovskou poctou, když byl na HMY Britannia pozván. Princ Charles s princeznou Dianou pak na její palubě strávili líbánky.

WAG8ac5ae_PF11.JPG
Jako pořadatel a čestný host Cowes Weeku

Nyní je HMS Britannia zakotvena v edinburgském přístavu Leith a jako loď-muzeum přístupna veřejnost. Na pravoboku hlavní paluby je výklenek, v němž cestovaly s královnou její automobily, buď terénní Land Rover, který sama řídila, nebo luxusní Rolls-Royce. Na zadní stěně výklenku je umístěna velká fotografie, kterou jsem si za své návštěvy v roce 2019 neopomněl ofotografovat. Uzavírá tento článek na památku námořníka a jachtaře, jímž princ Philip byl, a nepotřebuje žádný komentář, neboť z této civilní fotografie vyzařuje pohoda, harmonie a bezvýhradná podpora, kterou přes 70 let princ Philip své ženě skýtal. A jestli jí byl nevěrný, tak jen s loděmi.

WAG8ac5b0_PF15.jpg

František „Mrož“ Novotný neviditelnypes.lidovky.cz

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 113 × | Prestiž Q1: 4,38

+4 plus Známkuj článek minus –0

Interní diskuse

Komentáře

Článek má 0 komentářů.

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, spamovat, nebo tapetovat diskuse zcela mimo téma článku, nebo ji zanášet reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). Na oplátku slibuji, že i kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat. PeTaX

Napsat nový komentář

Dosud bez komentářů

Napsat nový komentář

Zbývá 2048 znaků.

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top