Štítky článku: •  

Psychománie: auta

V České republice je registrováno něco kolem 4,55 miliónu motorových vozidel. Majitelé s nimi jezdí, za něco si je pořídili a něco stojí i jejich provoz. Spousta lidí bude argumentovat, že doba je taková a že auto je nutností. Nemohu s tím souhlasit. Auto je jen nesmírně drahá pasivní investice.

Pokusme se to vyčíslit alespoň přibližně:

Pořizovací cena se samozřejmě odvíjí od značky a stáří toho vehiklu. Obecně se ale můžeme pohybovat někde kolem průměru 350 000,- za nové vozidlo, pokud nejste totální megaloman s autem za 15 miliónů.

Po uplynutí nějaké doby je toto auto buď opotřebované, nebo jen poněkud de-mode. Můžeme zde teoretizovat po kolika letech a o kolik, ale myslím, že kromě počítačů, nic nestárne rychleji, než auta. V zjednodušené úvaze můžeme počítat, že auto má po deseti letech najeto cca 100 000 km a jeho současná prodejní cena se bude pohybovat pod ⅓ ceny nového vozu.

Na najetí těch 100 000 km bylo nutno vynaložit dodatečně cca 6 000 litrů benzinu (při obecné spotřebě kolem 6 litrů na 100 km), nějaké oleje, myčky, povinné ručení, dobrovolné pojištění, dálniční známky a jiné náklady.

Pokud budeme dále sčítat: 6 000 litrů benzinu à 33 Kč mi vychází na nějakých 200 000 korun, deset povinných ručení při běžné kubatuře se může pohybovat podle pojišťovny od Kč 1 400,- do Kč 7 000,-. Berme průměr kolem Kč 4 000,-. Roční dálniční známku zobecněme na Kč 1 000,-. Oleje a další souvislé výdaje, pokuty atd. z úvahy abstrahujme.

Z uvedených čísel můžeme vytvořit velmi jednoduchý rozpad:

Náklady pasivní investice Na rok Na km
Celkem 52 000,- 5,20
Pořizovací cena vozu 350 000,-
Prodejní cena po 10 letech 100 000,-
Náklady na cenu stroje 25 000,- 2,50
Náklady na palivo 20 000,- 2,-
Vynucené dodatečné náklady, povinné ručení ap. 4 000,- 0,40
Ostatní vynucené náklady, dálniční známky, parkovné atd. 3 000,- 0,30

Jinými slovy můžeme říci, že současný motorista může jít pěšky po silnici a průběžně po každém kilometru hodit na silnici pětikorunu, spíše více. To jich máte tolik?

Aktualizace 22/8 11:30:

Zcela záměrně jsem strčil větev do vosího hnízda a zavrtěl s ní. Abych získal ta rozzuřená žihadla. Dík.

Koupě a provoz auta je třetí nejhorší možností, co s penězi udělat. Úplně nejhorší je svěřit tyto peníze státnímu rozpočtu. Druhou špatnou možností je používat počítač k osobní zábavě a ne k výdělku. Třetí špatnou možností je provozovat auto.

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 3 380 × | Prestiž Q1: 15,24

+30 plus Známkuj článek minus –0

Interní diskuse

Komentáře

Článek má 0 komentářů.

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo mi bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Na oplátku slibuji, že i kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat, pokud neporušíte pravidla zmíněná výše. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). PeTaX

Článek už je přlíliš starý. Diskuse k němu byly uzavřeny.

Dosud bez komentářů

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top