Štítky článku: •  

Psychománie: auta

V České republice je registrováno něco kolem 4,55 miliónu motorových vozidel. Majitelé s nimi jezdí, za něco si je pořídili a něco stojí i jejich provoz. Spousta lidí bude argumentovat, že doba je taková a že auto je nutností. Nemohu s tím souhlasit. Auto je jen nesmírně drahá pasivní investice.

Pokusme se to vyčíslit alespoň přibližně:

Pořizovací cena se samozřejmě odvíjí od značky a stáří toho vehiklu. Obecně se ale můžeme pohybovat někde kolem průměru 350 000,- za nové vozidlo, pokud nejste totální megaloman s autem za 15 miliónů.

Po uplynutí nějaké doby je toto auto buď opotřebované, nebo jen poněkud de-mode. Můžeme zde teoretizovat po kolika letech a o kolik, ale myslím, že kromě počítačů, nic nestárne rychleji, než auta. V zjednodušené úvaze můžeme počítat, že auto má po deseti letech najeto cca 100 000 km a jeho současná prodejní cena se bude pohybovat pod ⅓ ceny nového vozu.

Na najetí těch 100 000 km bylo nutno vynaložit dodatečně cca 6 000 litrů benzinu (při obecné spotřebě kolem 6 litrů na 100 km), nějaké oleje, myčky, povinné ručení, dobrovolné pojištění, dálniční známky a jiné náklady.

Pokud budeme dále sčítat: 6 000 litrů benzinu à 33 Kč mi vychází na nějakých 200 000 korun, deset povinných ručení při běžné kubatuře se může pohybovat podle pojišťovny od Kč 1 400,- do Kč 7 000,-. Berme průměr kolem Kč 4 000,-. Roční dálniční známku zobecněme na Kč 1 000,-. Oleje a další souvislé výdaje, pokuty atd. z úvahy abstrahujme.

Z uvedených čísel můžeme vytvořit velmi jednoduchý rozpad:

Náklady pasivní investice Na rok Na km
Celkem 52 000,- 5,20
Pořizovací cena vozu 350 000,-
Prodejní cena po 10 letech 100 000,-
Náklady na cenu stroje 25 000,- 2,50
Náklady na palivo 20 000,- 2,-
Vynucené dodatečné náklady, povinné ručení ap. 4 000,- 0,40
Ostatní vynucené náklady, dálniční známky, parkovné atd. 3 000,- 0,30

Jinými slovy můžeme říci, že současný motorista může jít pěšky po silnici a průběžně po každém kilometru hodit na silnici pětikorunu, spíše více. To jich máte tolik?

Aktualizace 22/8 11:30:

Zcela záměrně jsem strčil větev do vosího hnízda a zavrtěl s ní. Abych získal ta rozzuřená žihadla. Dík.

Koupě a provoz auta je třetí nejhorší možností, co s penězi udělat. Úplně nejhorší je svěřit tyto peníze státnímu rozpočtu. Druhou špatnou možností je používat počítač k osobní zábavě a ne k výdělku. Třetí špatnou možností je provozovat auto.

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 3 399 × | Prestiž Q1: 15,51

+31 plus Známkuj článek minus –0

Interní diskuse

Komentáře

Článek má 0 komentářů.

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo mi bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Na oplátku slibuji, že kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). PeTaX

Článek už je přlíliš starý. Diskuse k němu byly uzavřeny.

Dosud bez komentářů

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top