Štítky článku: •  

Neprofesionalita servisu

Dobrou hospodu – restauraci poznáme podle řady ukazatelů. O samozřejmosti jako jsou čisté toalety s teplou vodou, ručníky a mýdlem se netřeba ani zmiňovat. Základními ukazateli kvality jsou: kuchyně, servis a vedení podniku.

Můžeme se dohadovat, který z nich je důležitější. Dnes převládá názor, že servis je tím nedůležitějším, čím se kvalita podniku posuzuje. Je to vcelku pochopitelné –servis přímo jedná se zákazníkem, který přináší peníze. Svým jednáním a vystupováním přímo ovlivňuje pocity zákazníka a je schopen do jisté míry i „vykompenzovat“ nějaká drobná pochybení např. kuchyně.

Kdybych měl vyjmenovávat základní věci, je to přinejmenším zdvořilost a úslužnost k zákazníkovi. Vedle psychologie také znalost jazyků, perfektní znalost pravidel stolničení a bontónu. Kdo jste viděli, nebo četli Hrabalova Anglického krále, vzpomeňte na vrchního pana Skřivánka.

Samozřejmě nikdo asi nečeká znalost maďarštiny, či obsluhu z pravé strany v klasické „čtyřce“, přesto i ta „čtyřka“ má zachovávat jakási pravidla. Ostudou samozřejmě pak je, pokud se pravidla nedodržují ani v „lepších“ podnicích.

Osobně se kloním k tomu, že právě úroveň servisu je jednou z velmi problematických oblastí našeho restauratérství. Majitelé si často najímají řemeslem zcela nepolíbené (nejen) mladé slečinky aby jim nemuseli příliš platit, a ty jim oplácí stejnou „medvědí službou“.

Abych jen neteoretizoval: jsme zemí pivařů, tak se podívejme zběžně na tuto oblast.

Jaké jsou časté chyby při podávání piva?

to-nedojde.jpg (24,920 kiB)
To dojde… (nedojde)
dobra-pena.jpg (21,071 kiB)
Velmi kvalitní pěna
  • Špatná míra. U našich tradičních piv očekáváme hustou, trvanlivou pěnu (na rozdíl třeba od piv anglických). Nikdo rozumný se nebude „handrkovat“ o 2 mm „pod čárku“, ale centimetr, nebo dva, to je již čistá zlodějina ať už přímo číšníka, nebo výčepního. Samozřejmě k „tíži“ majitele, kvality podniku. [Za své číšnické etapy života jsem vytočil přes půl miliónu půllitrů piva a garantuji vám, že rozpoznat kdy „dojde“ a kdy „nedojde“ umíte za 2 dny.]
  • Stejně špatné je pivo „přes míru“. Pokud pivo není špatné už z pivovaru (Europiva), signalizuje nám to, že pivo stálo na výčepní stolici „předtočené“ již drahnou dobu a před podáváním výčepní spíše jen „došplíchl“ pěnu. Pivo je pravděpodobně zvětralé a teplé. Nebo je výčepní sklo mastné.
  • Pěna nemá nikdy přetékat přes okraj skla, i když se používají tácky. Svědčí to o řídké pěně, která rychle spadne.
  • Další chybou je, pokud nemáte ještě dopito a číšník před vás klade nový pohár. Je to podobný nešvar, jako když vám přinese hlavní chod a vy ještě nemáte dojedenou polévku, nebo předkrm. Největší drzost, kterou jsem kdy na to od číšníka slyšel bylo: „ale u nás se to tak dělá“.
  • Pivo by se nikdy nemělo podávat na osluněný stůl. Během několika minut se charakteristická chuť piva mění na zcela jinou. To je typický nešvar mnoha předzahrádek a zahradních restaurací.
pivo-pretekle.jpg (18,490 kiB)
I toto je chyba!
moc-piva.jpg (20,075 kiB)
Kapáče

O pivu by toho šlo samozřejmě napsat o mnoho více.

Na dokreslení ještě dvě fotografie: podat zákazníkovi kávu (Kč 30,-) v tomto stavu je čistý zločin servisu proti zákazníkovi i majiteli. A takto „jetý“ popelník je něčím podobným.

kava.jpg (17,606 kiB)
Právě naservírovaná káva
popelnik.jpg (25,993 kiB)
Servírka nemá čas, poslouchá Juke-box

Podobně o neprofesionalitě servisu svědčí i „vyhánění zákazníků“ nadměrně hlasitou reprodukovanou hudbou, nebo záměrný „studený odchov“. Jakoby si ti číšníci neuvědomili, že jejich platy se musí odvíjet od spokojenosti zákazníka, od tržeb.

Ale podobně o neprofesionalitě svědčí i domněnka provozovatelů, že personál, či dodavatelé budou pracovat zadarmo.

Neprofesionální servis (výčep, kuchyně, vedení) je hrobařem každého pokusu prosadit se v gastronomii, nebo jiném typu pohostinství.

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 3 069 × | Prestiž Q1: 13,55

+24 plus Známkuj článek minus –0

Interní diskuse

Komentáře

Článek má 0 komentářů.

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo mi bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Na oplátku slibuji, že kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). PeTaX

Článek už je přlíliš starý. Diskuse k němu byly uzavřeny.

Dosud bez komentářů

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top