Štítky článku: •  

Traktát o veřejné dopravě

Poslední dobou začínám mít pochybnosti o ceně a efektivitě veřejné přepravy. Osobně mě strašně štve naprosto šílený provoz soukromých aut na veřejných komunikacích, zejména ve městech. Auta – zpravidla obsazená pouze řidičem – létají z místa na místo, řidiči jsou zpupní, nerespektují dopravní předpisy, chodci na přechodech je enervují, dokonce už jezdí i po chodnících a parkují na trávnících a v městské zeleni.

Ale asi k tomu mají nějaký důvod. Bezdůvodně se chovají toliko blázni. Navíc hromadná doprava získala jakýsi pejorativní přídech: „socka“. V Praze dokonce „mastná tyč“.

Tady si dovolím vsuvku: označení „mastná tyč“ vzniklo z toho, že jacísi hygienici udělali v Praze stěry z madel v metru, autobusech a tramvajích, a kromě těch všech očekávaných bakterií a virů na nich nalezli i mnohačetné zbytky hamburgerů, kečupů, tatarek, hranolků, a dokonce i stopy stolice a spermatu.

Obecně se za největší semeniště nákaz všeho druhu dlouho považovaly bankovky a mince. Zdá se, že tyče v MHD je trumfly.

Ale zpět k veřejné dopravě. Na první pohled se zdá logické, že nějaký autobus ve kterém sedí nějakých 50 cestujících musí být nutně efektivnější, lacinější a ekologičtější, než nějaké individuální popojíždění soukromými plechovkami.

Ale je to opravdu tak???

Minulý víkend (a stydím se za ten anglicismus) jsem jel sestře do Prahy popřát nějakou míru zdraví a spokojenosti k narozeninám. Přepravoval jsem se hromadnou dopravou, která se skládala z těchto tří složek:

  1. MHD České Budějovice – Mariánské náměstí => autobusové nádraží, Mercury
  2. Soukromý přepravce (Student Agency) – České Budějovice => Praha
  3. MHD města Prahy – stanice Na Knížecí => Pankrác, Pražského povstání

Srovnávací tabulka je zde:

(V tabulce nejsou započteny dotace dopravy, použity jsou jen koncové ceny.)
PřepravceCena jízdenkykmCena/kmČas [min]Cena za hod.Cena osobní dopravouVýhodnost osobní přepravy
1 MHD ČB 13,00 Kč 2 6,50 Kč 8 97,50 Kč 3,00 Kč 433 %
2a Student Agency 160,00 Kč 155 1,03 Kč 135 71,11 Kč 232,50 Kč 69 %
2b Veolia Transport 140,00 Kč 158 0,89 Kč 200 42,00 Kč 237,00 Kč 59 %
2c ČSAD ČB 152,00 Kč 159 0,96 Kč 135 67,56 Kč 238,50 Kč 64 %
3 MHD Praha 24,00 Kč 8 3,00 Kč 27 53,33 Kč 12,00 Kč 200 %

(Dokonce byly doby, kdy jízdenka autobusem Student Agency do Prahy, koupená přes Internet, stála pouhých Kč 120,–, na pokladně však už Kč 150,– a cena ČSAD byla kolem Kč 180,– až Kč 200,– podle trasy. Jakoby se dnes ty ceny nějak zdeformovaly. Čím asi?)

Z výsledků je patrné, že přeprava na větší (meziměstské) vzdálenosti hromadnou dopravou vychází levněji, než doprava individuální. Dokonce může být i komfortnější. Ve městech se to jeví naopak.

Z čísel lze vyvodit i to, že s využitím MHD jsme často nuceni urazit větší přepravní vzdálenost, než je efektivní vzdálenost mezi místem A a B. Např. silniční vzdálenost mezi Pankráckou věznicí a stanicí u Anděla je pouhých 6,9 km, zatímco s použitím metra jste nuceni ujet plných 8 km (Pražského povstání – Florenc – Na Knížecí).

Ještě nedávno se skoro ve všech autobusech a trolejbusech MHD ČB objevovala informační cedule: „Tento vůz byl rekonstruován částkou 12 000 000 Kč (12 mil.) z dotačních fondů EU a magistrátu města…“. Nevím, kolik stojí nový autobus, nebo trolejbus (a ceníky nových vozů nejsou veřejně dostupné), ale připadá mi nějak pochybené rekonstruovat vozy typu „Čabajka“ (Ikarus) takovýmto nákladem, zejména když je to nadále kostitřas, který hrozí rozpadem v každé zatáčce. (Dnes už, po pár letech, DP ČB neprovozuje z těch draze rekonstruovaných vozů ani jeden.)

Nevím ani kolik vozů MHD provozuje DP ČB, či DP HMP, protože ani ta čísla nejsou veřejná (jak je to možné???). Ale oba magistráty na svých jízdenkách deklarují, že jízdenky jsou dotované z rozpočtu města (tedy každý člověk – i ten, který jezdí po městě na kole, v autě, nebo chodí pěšky, povinně skrze daně přispívá na provoz tohoto podniku).

Lze sice oprávněně namítnout: co chudák babička, jak se má přepravit do nemocnice, nebo k lékaři, jak se má invalida dostat k okénku sociálních dávek atd. Ale je to platný argument?

A ještě si povšimněme malého detailu: většina státních úřadů má ve své blízkosti nějaké parkoviště. Háček je v tom, že ta parkoviště jsou z největší části, či úplně vyhrazena pro zaměstnance daného úřadu. Veřejnost, která se potřebuje na daný úřad dostat, je odkázána v lepším případě na placená parkovací místa, nebo přijít pěšky.

A z výše uvedených čísel se tážu: je městská hromadná doprava tak ekologická, levná a užitečná? Asi je v nějakém ohledu sociální, asi je pro některé subjekty výhodná, ale mezi ty subjekty zřetelně nepatří obyčejní cestující.

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 2 020 × | Prestiž Q1: 14,05

+27 plus Známkuj článek minus –1

Interní diskuse

Komentáře

Článek má 0 komentářů.

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo mi bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Na oplátku slibuji, že i kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat, pokud neporušíte pravidla zmíněná výše. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). PeTaX

Článek už je přlíliš starý. Diskuse k němu byly uzavřeny.

Dosud bez komentářů

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top