Štítky článku: •  

Novináři, vzchopte se!

Jestliže se za pilíře moci v jakémkoliv státě (a s těmito dogmaty třeba ani nutně souhlasit nemusíte) deklaruje moc zákonodárná, moc výkonná a moc soudní, pak nad všemi třemi musí dominovat moc jiná, která referuje ovládané společnosti o tom, jak si to kdo a s kým, v té švédské trojce rozdává. Je nutná jiná moc, moc kontrolní, která podává společnosti referáty o tom, že ten, či onen je promiskuitní, že jiný udělal ten, či onen průšvih, že ten, nebo onen je za prachy kurva, či se tento, či onen chová tak, že to není akceptovatelné.

Jinými slovy: Moc kontrolní nemůže a nesmí být reprezentována nějakým veřejným kontrolním úřadem, který je řízen a ovlivňován týmiž pilíři, které má kontrolovat, je financován z veřejného rozpočtu a tudíž je potenciálně (i prakticky) korumpovatelný.

Jediná účinná kontrola jevů a dějů v nějakém spolku lidí spočívá pouze v kvalitní novinařině, tedy v moci výhradně nezávislé, která dovede vyšťourat kousíčky pravdy a nebojí se je zveřejnit. V moci, která si dovede vytvořit společenskou autoritu, protože Pan Novinář nechá otisknout zjevnou pravdu a stojí si za ní svojí osobou, svou autoritou a svou pověstí kvalitního a odpovědného žurnalisty.

Novinařina a publicistika nespočívá v tom, že veřejnosti oznámíte, že v Nelahozevsi ukrutně prší, nebo že na rohu Mickey Mausovy a Santa Clausovy ulice je umístěn radar, či se nabouraly plechové samohyby na dálnici mezi stodolou a loukou, ani že Karolína Světlá momentálně spí s Věnceslavem Tmavým. To je pseudonovinařina.

Novináři, proboha, probuďte se!!! Co zbylo z kvalitní novinařiny? Společnost Ringier (a Vltava-Labe-Press jakbysmet) udělala z mnoha druhdy vysoce kvalitních novin plátky, které až na jednu stránku odvážných názorů několika redaktorů, píší jen o margináliích, nepodávají lidem kvalitní informace, ale jen potiskují bílé archy papíru shluky písmenek.

Verbální média jakbysmet. Z ČRO1, jinak řečeno Radiojournalu, je pustá pseudokomerční stanice. Používá komerční nástroje, ač je placena z veřejného rozpočtu, respektive z vynucené daně koncesního poplatku. Komerční nástroje používá špatně a úlohu veřejnoprávního média ještě hůře.

V posledních měsících i dosavad předvídatelná a konzistentní stanice ČRO2 – Praha se propadla do komercionalizace. Písně a skladby prezentovaných skladatelů už se nedohrávají do konce, ale libovolně se ukončují rádoby komerčními selfpromo bloky. Kdybychom to převedli do jiného žánru: jako byste nechali odvysílat detektivku a místo rozuzlení, pointy, odvysílali text: „Ale my jsme absolutně dokonalí, skvělí a hlavně si nezapomeňte poslechnout ‚stav vody na českých tocích dnes v sedm hodin ráno‘“. Každá píseň má svoji dramatickou stavbu, svoji vlastní pointu, a autor a interpret si zaslouží, aby zazněla celá, tak, jak byla napsána a umělecky zahrána a nazpívána. Dokud u mixážního pultu bude sedět kulturní ignorant, pak namixuje jen polovinu písně, nebo skladby a pak bude plkat něčí slova, slova a slova. Slova bez významu, jen písmenka.

Verbální a vizuální média se propadla do stejného průšvihu, jako média tištěná. Kvalitní novinařina je pryč. O televizích raději snad ani psát nebudu. Propadla se do té samé rádobykomerce daleko rychleji. Ale nevyčítám to soukromým televizním stanicím. Jejich účelem je jen zisk, tedy sledovanost, a prodej reklamního času. Vyčítám to veřejnoprávním stanicím, protože komerční zisk není jejich primárním cílem. Jejich cílem má být informovat veřejnost o podstatných věcech dotýkajících se životů občanů. Nemají být zábavnou hračkou s namalovaným ksichíkem kašpárka, ale mají plnit důležitou úlohu ve spleti informací a faktů.

Adresně na ČRO2: nemohu snést např. paní Dufkovou, která vysává sociální náboje zbytku společnosti, aby nasytila svoji absenci sociálních vztahů a platí za to jen komerčními slovy, ani to dopsat nechci… I když to možná nemyslí zle.

Pokud opustím adresná kritéria: kde zůstala novinařina Karla Čapka, nebo Ferdinanda Peroutky? Čest novináře? Kde zůstala stavovská čest?

Novináři – napíšete cokoliv, co zvýší prodejnost tiskoviny, radiorelace, nebo televizního spotu. Jděte se zahrabat. Neplníte svoji funkci ve společnosti. Otročíte ziskům někoho jiného.

Přestaňte psát nesmysly a pište pravdu. K. H. Borovský za to zaplatil „jen“ mnoha lety exilu v Brixenu.

Vám Brixen nehrozí, tak pište. Pište tak, jak Vám velí svědomí a ne tak, jak to po vás někdo chce.

PS: Čestnou výjimku připínám stanici ĆRO6, bývalá stanice Svobodná Evropa, kde lze zaslechnout mnoho, třeba sporných, ale vždy inspirativních a podnětných názorů.

Snazší však je, že, shlédnout poslední díl Růžové zahrady. Můžete se ukájet nesmysly. O ničem jiném to není.

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 2 151 × | Prestiž Q1: 14,34

+27 plus Známkuj článek minus –0

Interní diskuse

Komentáře

Článek má 0 komentářů.

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo mi bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Na oplátku slibuji, že i kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat, pokud neporušíte pravidla zmíněná výše. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). PeTaX

Článek už je přlíliš starý. Diskuse k němu byly uzavřeny.

Dosud bez komentářů

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top