Štítky článku: •  

Naředěný průšvih

Příhraniční městečko Rotava má problém s počtem obyvatel. Oproti jiným podobným obcím, ve kterých místních ubývá, řeší Rotava opačný malér. Obyvatel jim tam přibývá. Jedná se o nepřizpůsobivé, sociálně vyloučené a slabé občany.

Článek vyšel na Idnes Premium pod názvem: Město zahlcené sociálně slabými. Lidé se zde bojí dát děti do školy. idnes.cz/.../rotava-bydleni-chudoba-socialne-slabi

V moderním evropském státě je nemyslitelné, aby byli občané posuzováni diferencovaně, podle nějakých sociálních či rasových pohledů. Také je samozřejmé, že práva a povinnosti jsou pro všechny stejná, uplatňována podle stejných měřítek stylem padni komu padni. Co se ovšem stane, když navzdory halasným proklamacím o tom, že všichni lidé jsou stejní se stejnými klady a zápory, někteří stejní nejsou a razantně to dávají najevo? Naředí se to. Naředí se pojmenování příčin i jejich důsledků, naředí se řešení a naředí se i oni lidé s ostatními, aby se celý ten průšvih vešel do statistické odchylky toho, že jsme všichni v podstatě stejní.

Někdo je dlouhodobě nezaměstnaný, někdo má exekuce, jiný pobírá dávky na živobytí a třeba i na bydlení. No a co? Proč by měl být horší než já, vždyť do problémů se může dostat každý a koneckonců od toho tu onen sociální systém je, aby v takových případech pomáhal. Nedovedu si ovšem představit proč by mě pobírání socdávek mělo nutit vysypávat odpadky kam si zamanu, nenaučit vlastní děti základním sociálním návykům a neposílat je do školy, či dělat do noci brajgl v okolí a ničit vše v dosahu paže.

Jenže v Rotavě se to děje. A to až tak, že se starousedlíci bojí posílat své děti do školy a mnozí se z městečka i přes vlastní ztráty raději odstěhovali. Tak kde je chyba? Podle znalců onoho problému právě v tom, že se ti slušní odmítají s těmi neslušnými naředit v nějakém přijatelném poměru. Huuups. Tak to je skutečně unikátní rozseknutí problému. Negativa sice nezmizí, jen nebudou tolik trčet všem na očích.

Příčinu toho, že se jedna specifická skupina neumí chovat a že stát ani obec nemají páky na to ji k tomu přinutit, vidí všichni zodpovědní v tom, že tyto lidi vůbec někdo ubytuje. Říkají jim spekulanti s bydlením, nebo hůře obchodníci s chudobou, a kritizují, že tito podnikatelé plní svou tržní společenskou funkci a suplují stát v poskytování bydlení sociálně slabým. Tvrdí, že bydlení předražují, na což u tradičně odmítají uvést jakýkoliv konkrétní příklad.

A dále tedy sekundárně také tvrdí, že kdyby bylo ono ubytování levnější, ti problémoví by se začali chovat slušně? Ne, to neříkají. Chovali by se naprosto stejně ať by bydleli kdekoliv a byli dotováni jakkoliv. Oni řešitelé onoho problému jen chtějí, aby jich nebylo tolik na jednom místě, aby šli pryč, někam zmizeli, někde se s někým naředili, ale pokud možno ne u nich. Protože jedno rezavé auto se mezi desítkami jiných někde na parkovišti za městem stává méně rezavým, než když stojí před vaším barákem.

Asi nejzbytečnější a ve své podstatě nejdražší vládní projekt všech dob, Agentura pro sociální začleňování, tomu potom nasazuje zlatou korunu: za špatné chování romských dětí a za to, že nemají ani základní sociální návyky můžou bílé děti, které s nimi ve třídě vůbec nejsou. Protože kdyby tam byly, nedocházelo by k (cituji): „růstu etnické homogenity a s tím spojené negativní jevy“.

Tak já nevím jak agentura, ale já bych řekl, že všichni jsme v podstatě stejní. A u nás na základce jsem žádný růst negativních jevů, kvůli tomu že jsme byli ve třídě všichni bílí, nezaznamenal. Možná nám ale chce agentura naznačit, že lidé jiného původu jsou v podstatě úplně jiní než bílý člověk a sdružování takových lidí do celků zakládá automaticky na potíže, což mi zavání rasismem jak prase.

A v posledním odstavci se rasismus už rozjede naplno. Tvrdí se v něm totiž, že nastěhováním se romů do bytovky na vsi se z onoho místa stává okamžitě ghetto. A já bloud si myslel, že ghetto je vyčleněné místo pro určitou skupinu lidí, kde platí jiná, přísná a restriktivní pravidla. A ono zatím vzniká podle barvy kůže jejich obyvatel, kteří požívají naopak nadstandardní péči ze strany většinové společnosti.

Následný údajný výčet šíleného nárůstu takových ghett nám pak říká, že všechny ty agentury a neziskovky pro začleňování jsou naprosto zbytečné vyděračské spolky jejichž výsledkem snažení je pouze katastrofální zhoršení původní situace.

Pokud živnostník nevydá paragon na jednu koblihu, hrozí mu likvidační pokuta. Pokud nezaplatíte včas pokutu za špatné parkování, stát na vás pošle exekuci. Pokud vaše dítě ztratí školní přezůvky a neřekne vám to, máte u dveří do týdne sociálku.

Ovšem v Rotavě to neplatí. Tam je jiný svět. Tam pod povrchem doutná latentní občanská válka a nikdo s tím nic neudělá. Děti tam chodí do školy přes kopec, lidé obchází známá místa oklikou, odjíždějí pryč a mnozí z nich se už raději ani nevrací. Protože se nechtějí ředit. Nechtějí rozředit zdraví a budoucnost svých dětí, svůj zodpovědný styl života ani svůj majetek ve společenské směsi s názvem: tak vidíte, nakonec jsme přeci jenom všichni zhruba stejní. Protože nejsme.

A dokud to stát nesrovná do latě všem stejně a spravedlivě, tak ani nikdy nebudeme. A mohl by začít třeba tím, že bude pojmenovávat věci správnými jmény.

Píše pan Petr Burian na blog.idnes.cz

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 349 × | Prestiž Q1: 14,80

+32 plus Známkuj článek minus –0

Interní diskuse

Komentáře

Článek má 7 komentářů.

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo mi bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Na oplátku slibuji, že kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). PeTaX

Napsat nový komentář
Vojtěch Běhunčík

Západočeské pohraničí, Rotavu, Nejdek a Karlovy Vary znám z dob socialismu. Dokonce jsem pracoval s cikány v jedné partě a - kupodivu - nebyl problém. Oni měli práci a bydlení v (tehdy nových) panelových domech. Žádné potíže ve škole nebyly pozorovány.
Proč to za socialismu šlo?

Petr Burian

Tak jednak spousta věcí byla normálních, např. pomocné školy a dvouleté učňáky pro ty hloupější, povinnost pracovat, a potom spousta věcí nebyla tolik vidět. Např. bezdomovci, kteří tehdy taky byli, jen ne lidem tolik na očích.

Petr Burian

Dodatek, abych nebyl nepochopen: povinnost pracovat je samozřejmě totalitní prvek, ovšem třeba na tuhle skupinu měl zrovna pozitivní dopad.

PeTaX

Problém leží v tom, že společnost už má plné zuby tohoto letitého problému, který zahnívá a není nijak řešen. A pokud jsou nějaké pokusy, pak k horšímu.
A popravdě, dobré řešení pro obě strany neexistuje. Mají jiné kulturní zvyky, než majoritní společnost a když je donutíme respektovat naše, budou se cítit omezeni a utlačováni. Pokud by to bylo (nedejbože) naopak, bude se cítit omezena a utlačována majorita.
Ten problém je obdobný, jako v Americe s černochy. Ti, kteří využijí systém vzdělávání, se integrují, ale zbytek jejich etnika na ně hledí s nenávistí jako na odpadlíky, bílé černochy. A ti, kteří se okázale vzdělání vyhýbají, zachovávají si svou kulturu, vytváří ghetta a no-go zóny a nejhlasitěji křičí, jak je majorita rasistická a utlačuje je. Dtto muslimští přišlíci v Evropě. (Nebo mexikánci, nebo hispánci v USA.) Stále stejný problém a stejně chybná řešení.

Vojtěch Běhunčík

"Např. bezdomovci, kteří tehdy taky byli, jen ne lidem tolik na očích."
Bohužel není žádná statistika počtu bezdomovců v době socialismu. Nemohu tedy posloužit daty. Vizuálně to vypadá tak, že dnes jich je mnohonásobně více.

Milan

říkala mi jedna paní: "tam jich je...."
o čem to vlastně mluvila?

Petr Burian

Možná o houbách v místních lesích, kdo ví.

Napsat nový komentář

Zbývá 2048 znaků.

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top