Diskuse


Řidičák na mozek

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo mi bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Na oplátku slibuji, že i kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat, pokud neporušíte pravidla zmíněná výše. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). PeTaX

Chcete-li také diskutovat, musíte se nebo nejprve

Pavol [250]

Sme na "svobodnom serveri", takže aj v rámci maturity uprednostňujem slobodu. Prečo by mala byť maturita vôbec povinná a prečo presne z matematiky?! Však už aj dnes najviac zarábajú ľudia v IT a Telekomunikáciách a postupne aj strojárina (automobilky) a ďalšie technické smery. Všade tam je matematika hlavné sito hneď na začiatku. Tým pádom majú žiaci a ich rodičia dobrú motiváciu, aby ich deti matematiku chceli vedieť.
Tie reči o tom, že treba povinnú matiku, aby sme ako národ/štát boli vzdelanejší, to je rovnaké dobroserstvo, ako všetky ostatné genderové, multikulti a eko dobrosrania.

PeTaX [2]

To je maličko jinak: svoboda spočívá v tom, maturitu mít/nemít. Maturita (lhostejno, zda státní, či soukromá) má garantovat dva aspekty: absolvent je vzdělávatelný a má nějaké penzum znalostí, na kterých je možno stavět ve škole vyššího typu.
Pokud dnes stát usiluje o to, aby měl maturitu každý (jen proto, aby papírově vykazoval vzdělanost společnosti) a zároveň proto snižuje kritéria jejího dosažení, způsobuje jediné: devalvuje tento stupeň vzdělání k nule. Maturita je pak bezcenný cár papíru, protože neprokazuje nic. Pak ji mohou rozdávat zároveň s rodným listem a vyjde to nastejno.
Bohužel, mládež pod vlivem obecného názoru, že maturita je poukázkou na budoucí snadný a dobrý příjem, požaduje tento certifikát mít, ale bez zásluhy a vlastního přičinění. Chtějí ji maturitu na SŠ „odsedět“. (A do značné míry to platí i o školách vysokých – odsedět přednášky, získat zápočty, zbastlit diplomku – a zapomenout.) Docela dlouho jsem učil dospěláky a vím, jací hlupci měli titul inženýra. A měli problém i s trojčlenkou. Zejména ženy: nabiflovaly, odmeldovaly, zapomněly. To není použitelné vzdělání.
A proč matematiku jako součást maturit? Ne kvůli integrálům a parciálním derivacím, ale kvůli logice a schopnosti abstrakce.

Shrnuto: ne každý potřebuje mít maturitu (pro většinu řemesel je zcela zbytečná), a zároveň: maturita není ucelené vzdělání. Maturita je „řidičák“ pro vyšší studia. (Ta metafora s tím řidičákem sedí: cílem je, aby adept uměl jezdit, ne, že odseděl v autoškole 80 hodin a opsal, či uhádl testy.) A souhlas s panem Kechlibarem: ať je tvrdší pro budoucí techniky a mírnější pro budoucí humanitní studia – a ani by se ta mírná forma nemusela jmenovat maturita, ale jen přípravka. Aby v tom nebyl zmatek. Tedy: vzdělaná společnost se neměří počtem vydaných diplomů, ale aplikovatelností vzdělanců v praxi. Ovšem dokud bude stát rozdávat vysvědčení za nic a každému, nebudou mít žádnou váhu krom toho, že absolvent parazitoval za cizí peníze X let.

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top